Yhdessä paremmaksi
Työkaluja, menetelmäesittelyitä, selvityksiä, asiantuntijahaastatteluita, keskustelua.
#lean
#Ketterä
#itseohjautuvuus #transformaatiot
Ketteryys on huokoistusta
Työn huokoistaminen on käsitteenä monelle vieras ja ensireaktio saattaa olla hämmennys, että mitä se oikein tarkoittaa. Huokoistamisen käytännön sisältö voi kuitenkin olla monelle erityisesti ohjelmistokehityksen kanssa työskenneelle suurelta osin ennestään tuttu. Ketterät menetelmät, joita teknologia-alalla on viime vuosikymmenet paljon sovellettu sisältävät keskeisenä osana juuri työn huokoistamisen, jotta työ olisi tehokkampaa.
Miten askelletaan kohti uteliasta ja avointa, ratkaisuhakuista mieltä
Voimme vaikuttaa sellaisten päivien toteutumisen todennäköisyyteen, joina asiat sujuvat. Pienillä askelilla voi olla valtava vaikutus siihen mitä saavutamme ja millaista arkea päädymme elämään. Jos pitää jatkuvasti kunnostaan huolta, jalka nousee keveämmin portaita eikä kokoushuoneeseen saapuessa puuskututa. Tavoitteet saavuttaa paremmin, kun mieli on kirkas ja avoin ratkaisuille.
Työn huokoistaminen - näin se onnistuu
Työn huokoistaminen - näin se onnistuu
Työn huokoistamisesta on tullut organisaatioissa yhä kuumempi peruna kun työn vaatimukset ja ärsyketulvan luoma kuorma lisääntyy entisestään. Keinot työn huokoistamiseen yhdessä ovat olemassa. Tarvitaan vain työn tekemistä näkyväksi, parempia kalenterikäytäntöjä, yhteistä puhetta työstä muutenkin kuin tehtävälistamielessä, sekä työnohjausta myös tietotyöläisille - tai joku otos näistä.
Vision Canvas - the elevator pitch for a product or digital service
Vision Canvas - the elevator pitch for a product or digital service
The vision canvas, developed by Whitmore, is a concise summary of the purpose and implementation idea of a product or service. It serves the product owner, those guiding product development, and the development team by providing a foundation for discussing the key issues of the product. It is suitable, for example, for describing the implementation vision of an information system or a digital service. The strength of the vision canvas lies in its ability to prompt crucial discussions about the product and to prioritize different needs and perspectives.
Hankintastrategia: valmistuote, oma kehitys vai strateginen kumppanuus?
Strategia ja organisaation toiminta määrittelevät hankintastrategian, eli milloin kannattaa pitäytyä olemassa olevissa järjestelmissä, milloin ostaa strategista kumppanuutta ja milloin mahdollisesti tehdä omaa järjestelmäkehitystä.
Ketterä strategia - miten se tehdään käytännössä
Ketterä strategia koostuu organisaation toiminnan eri kerrosten jatkuvasta havainnoinnista ja keskinäisestä dialogista.
4 askelta - Muutosvastarinnasta muutosintoon järjestelmähankkeissa
Miten ikuisen muutosvastarinnan saa käännettyä muutosinnoksi? Helppo homma: selvitä mitä käyttäjät ja käytännön työtä tekevät tarvitsevat, tunnista miten näiden tarpeiden toteutumista voi mitata ja keskity koulutuksessa ja viestinnässä käyttäjien ja työntekijöiden omiin tavoitteisiin.
Arvovirtakartta - ohjeet yhteistyöstöön
Arvovirtakartta on yhdessä ymmärretty kuvaus esim. järjestelmmän takana olevasta prosessista sen nyky- ja tavoitetilassa. Arvovirtakartat ovat myös mainio startti jatkuvan kehityksen Toyota katalle.
Visiolakana on tuotteen tai digitaalisen palvelun hissipuhe
Visiolakana on tuotteen tai digitaalisen palvelun hissipuhe
Visiolakana on Withmoren kehittämä tiivistys tuotteen tai palvelun tarkoituksesta ja toteutusideasta. Se palvelee tuoteomistajaa, tuotteen kehitystä ohjaavia ja kehitystyön tekijöitä tarjoamalla keskustelun pohjan tärkeimmistä tuotteen ydinkysymyksistä. Se sopii esim. tietojärjestelmän tai digitaalisen palvelun toteutusvision kuvaamiseen. Visiolakanan vahvuus on, että se pakottaa käymään tuotteen tärkeät keskustelut ja tekemään painotuksia eri tarpeiden ja näkökulmien välillä.
Itseohjautuvuus ja omistaminen - osakkeiden uusjako Withmorella
Osakkeiden uusjako on tapa varmistaa, että firman omistus on aina niiden käsissä, jolla on firman tulevaisuuteen eniten annettavaa.
Itseohjautuvuus ei synny organisaatioon itsestään
Itseohjautuvaksi ei voi julistautua, vaan se vaatii rakenteita.
Itseohjautuvuus vaatii systematiikkaa ja sitä, että itseohjautuvaa toimintatapaa harjoitellaan yhdessä. Toimintatapojen tulee olla ihmisille tuttuja. Asioita valmistellaan, mitataan ja johdetaan.
Väkivallaton kommunikointi - luo turvaa itseohjautuvuuteen
Marshall B. Roasberg avaa kirjassaan “Nonviolent Communication - A Language of Life“ kuinka jäsennelty ja empaattinen vuorovaikutus johtaa parempiin tuloksiin - parempaan elämään. Tässä tekstissä pohdimme tätä itseohjautuvuuden paremman mahdollistumisen näkökulmasta.
The Mom Test -kirja auttaa asiakastarpeen validoinnissa
Poimimme Rob Fitzpatrickin kirjasta “The Mom Test - How to talk to customers and learn if your business is a good idea when everyone is lying to you” seitsemän kohdan yhteenvedon, jotka on helppo napata heti käyttöön.
Tunnekokemus asiakaskokemuksen ajurina
Mikä on tärkeää asiakaskokemuksen muodostumisessa? Mikä on tunnekokemuksen rooli asiakaskokemuksen synnyssä. Marita Saanila-Sotamaa kertoo omia kokemuksiaan kivijalkaliikke ja korporaatio perspektiiveistä.
ODI ja palautematriisi - priorisoinnin apuvälineitä tuotehallintaan
Tuoteomistaja tekee usein työtään palautteiden vyöryn keskellä. Oikeasti hyödyllisten priorisointivälineiden pitää olla helppoja mutta tarpeeksi hienojakoisia, jotta kaaos oikeasti järjestyisi. Tässä artikkelissa avataan kahta käytännön läheistä työkalua.
Nostoja Kokeilukulttuuri-kirjasta
Lukeminen kannattaa aina. Poimimme keväällä 2023 ilmestyneestä Terhi Ahon ‘Kokeilukulttuuri- Johda kasvua joka päivä’ -kirjasta muutamia nostoja sekä aloitteleville kokeilijoille että hieman kokeneemmillekin konkareille.
Lisää kasvua kokeillen
Withmoressa lähes kaikki asiat ovat voimassa toistaiseksi. Tämä ajattelu auttaa meitä myös pienen organisaatiomme kasvamiseen liittyvissä kysymyksissä. Nyt on vuorossa kokeilu, jossa Marita Saanila-Sotamaa tuli mukaan neuvonantajaksemme sekä hallituksemme varajäseneksi.
Tammikuun startti oli tykätty kokeilu
Starttasimme vuoden 2023 asiakkaillemme järjestetyllä Tammikuun startilla. Uusi konsepti oli onnistunut kokeilu, joka poimi hyvää palautetta ja iloa.
Kokeilijan ABC-opas on julkaistu!
Helsingin kaupungin ja Withmoren yhteistyönä syntynyt 60-sivuinen Kokeilijan ABC-opas on julkaistu huhtikuussa 2023.
Tähystämällä tehokkaampaan ketteryyteen
Miten pystyttäisiin nopeuttamaan sitä, että ketterä tiimi saa vastattua asiakkaan ja kotiorganisaation tarpeeseen? Toisin sanoen, miten varmistaa, että kehittämiseen laitetusta panoksesta saa panosta suuremman hyödyn? Ehdotus vastaukseksi: älä tee ylilaatua, suhteuta käyttäjien toiveet ja pidä tiimin ymmärrys arvoketjusta ajan tasalla.